به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سیدحسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران در یک برنامه رادیویی با اشاره به اینکه سهمیه‌های کنکور از گذشته بوده و از سالیان قبل سهمیه‌های جدیدی هم ایجاد شده است، گفت: مهم‌ترین برهم زننده این سهمیه در دولت قبل و برنامه ششم توسعه بود که سهمیه ۵ درصدی را برای ایثارگران قائل شدند.
 
وی افزود: از گذشته سهمیه‌های زیادی وجود داشت، اما حد نصابی که قائل می‌شدند منطقی بود. اما از سال ۹۶ یکباره سهمیه‌های مطلوب دانشگاه‌ها و حوزه علوم پزشکی در حد ۳۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها شده است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: آن زمان که سهمیه‌ها در سال ۹۶ افزایش پیدا کرد به آن اعتراض کردیم، به عنوان دانشگاه سطح یک کشور اعتراض زیادی انجام دادیم و در کمیسیون آموزش و تحقیقات کشور هم شرکت کردیم و مراتب اعتراض خود را رساندیم، اما این مصوبه براساس برنامه ششم بود.

چهار برابر شدن پذیرش دانشجویان ایثارگر دانشگاه تهران
در بخش دیگری حسینی گفت: ظرفیت دانشگاه تهران تا پیش از افزایش سهمیه سال ۹۶ تعداد ۳۰۰ نفر دانشجوی ایثارگر از ۴ هزار نفر کل دانشجوی این دانشگاه بود، اما بعد این زمان ۱۲۰۰ دانشجوی ایثارگر وارد دانشگاه می‌شوند.

وی تصریح کرد: در اینکه سهمیه استادان و سهمیه‌هایی همچون ایثارگران باید حذف یا اصلاح شود حرفی نداریم؛ اعتراض‌مان در این رابطه این است که سهمیه‌ها باعث لطمه علمی است چرا که افرادی با سطح سواد نابرابر به دانشگاه ورود پیدا می‌کنند. این وضع باید اصلاح شود. در این خصوص از مجلس می‌خواهیم هر سهمیه‌ای که فکر می‌کند نیاز به حذف یا اصلاح دارد را مورد توجه قرار دهد و به این کار مبادرت کند.

سهمیه مناطق محروم باقی بماند
وی ادامه داد: سهمیه مناطق محروم را قائل هستیم که باید وجود داشته باشد، اما جای سوال دارد که چه اتفاقی افتاده که بعد از چند سال که از جنگ با عراق می‌گذرد یک دفعه سهمیه ایثارگران افزایش پیدا کرده، و با چه منطقی این کار صورت گرفته است.

حسینی با بیان اینکه تقاضایم از مجلس این است که اگر ایرادی برای وضع سهمیه‌ها وجود دارد به سمت رفع آن مشکل بروند مجدد به لزوم این اصلاح تأکید کرد و ادامه داد: در پذیرش دانشجو مشکلاتی رخ داده است و ایرادات اساسی در این بخش وجود دارد. مدت هاست این موضوع بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی پاس کاری می‌شود. در حالی که سه سال است این ماجرا مورد نقد جدی صاحب نظران و عامه مردم است. این گره باید به دست مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی باز شود چرا که دانشگاه‌ها خودشان نمی‌توانند اقدامی کنند.

در پایان معاون آموزشی دانشگاه تهران هشدار داد: لازم است تبعات اجتماعی سهمیه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

حذف سهمیه به تحقق عدالت اجتماعی منجر می‌شود
در بخش دیگری از این برنامه رادیویی محمد وحیدی نماینده مجلس شورای اسلامی هم درباره موضوع سهمیه‌های کنکور دانشگاه‌ها گفت: واقعیت این است که حذف سهمیه از کنکور سراسری یک آرمان است همه معقتدم هستیم حذف سهمیه به تحقق عدالت اجتماعی منجر می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه حذف سهمیه امکان‌پذیر نیست، افزود: در قانون اساسی تعهد دادیم فرصت برابر آموزشی ایجاد کنیم، اما وقتی دانش آموزان –مناطق محروم و کم برخوردار- از همان بدو ورود به مدرسه پایه لغت برابری با دانش آموزان دیگر مناطق ندارند این افراد در مقاطع بالاتر هم درگیر نابرابری هستند در حالی که خانواده افراد در مناطق برخوردار برای فرزند خودشان هزینه می‌کنند. این‌ها تفاوت ایجاد می‌کند و باید هنگام پذیرش در دانشگاه‌ها به این نابرابری توجه کرد. [اشاره به لزوم حذف نشدن سهمیه مناطق محروم]رانت‌هایی که برای برخی دانشگاهیان وجود دارد

وحیدی با بیان اینکه برخی افرادی که در دانشگاه هستند رانت‌ها و فرصت‌هایی دارند، گفت: به اعضای هیأت علمی اجازه داده شده است که فرزندان خود را به دانشگاه بیاورند. افرادی داریم که از خارج کشور در دانشگاه‌های داخل بورس می‌شوند البته نمی‌گوئیم فرصت به این افراد داده نشود.

وی ادامه داد: سهمیه ایجاد فرصت و خدمت است. اگر همه در دانشگاه‌های تهران قبول شوند چه کسی قرار است در مناطق محروم خدمت کنند. می‌گوئیم حذف کنکور برای بسیاری رشته‌ها امکان پذیر است، در حالی که رقابت برای رشته‌ها و صندلی‌های کمتری وجود دارد. اگر بخواهیم براساس سوابق تحصیلی عمل کنیم یک مشکل این است که بسیاری دانش آموزانی معدل بیست (بالا) دارند بنابراین معتقدم هستیم علاوه بر این شیوه‌های پذیرش دانشجو لازم است رقابت درون دانشگاهی برگزار شود.

وحیدی تأکید کرد: یک جمله در دنیاست که فرصت آموزش تطبیقی ایجاد شود، به این معنی که ورودی دانشگاه باز و خروجی آن بسته باشد. الان هرکس با هر سطحی وارد دانشگاه شده است روزی فارغ التحصیل می‌شود، اما بر این نظرم که خروجی دانشگاه باید حساس شود.

رویکرد مجلس یازدهم در قبال اصلاح سهمیه‌ها
وی گفت: وقتی افرادی با پول به دانشگاه‌های خالی می‌ایند، و دانشگاه‌ها از این موضوع استقبال می‌کنند و سهمیه پردیس‌های خودگردان پولی ایجاد شده است این یک تبعیض میان دانشجویان ایجاد کرده است.

در پایان این نماینده مجلس از رویکرد این دوره مجلس برای اصلاح سهمیه‌ها در کنکور گفت و به طرح این موضوع پرداخت که نگاه به برنامه ششم توسعه اصلاح کردن است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: